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biography

BIOGRAPHY

私の背景について


 私は今までに21回、小学校を卒業するまでに5回引っ越しを経験している。シャイな私にとって「別れ」も「出会い」も不安と緊張を伴う一大イベントだった。私は小学5年の時に洋画を教える絵画教室に通い、ヨーロッパの印象派風味の絵と細密デッサンを教わった。その時からどこに行っても絵だけが変わらない住処になった。洋画を手本にしたからか、日本人なのに日本画の素晴らしさに気づいたのは最近のことだ。

 高校1年で初めて美術館で絵画を観た。まだインターネットがない時代だったので強烈に覚えている。クレー・ゴッホ・ムンクの絵は多感だった私を刺激した。その当時、私はビートルズは聞かずポールサイモンをこっそり聴く少女だった。巷ではジャニーズ、サザンオールスターズ、尾崎豊、スピッツ、、、みたいなキラキラした日本のスター達が流行っていた時代に、私は二つくらい世代を間違えたかのように、ポールサイモン・高田渡・細野晴臣・ハッピーエンドをこよなく愛する中学生であり、高校生だった。

 私の父は建築家で、幼い頃は京都によく連れていってもらった。しかし、その時目にした神社仏閣・仏像・絵画は二の次で、幼い私は日本庭園の風景と周辺のみやげ物屋で売られていた工芸品に心躍らせた。12歳まで、私の興味はもっぱら陶器やガラス、漆塗りの器だった。枯れたものに惹かれ、歳をとった職人の姿やしわくちゃな手指、無骨な労働者に憧れた。

 中学3年で画家になろうと決意し、美術大学専門の予備校に5年間通い、2浪して多摩美術大学絵画科油画専攻に入学した。日本経済はちょうど転換点を迎え大手金融機関が連鎖的に経営破綻し不景気になった。例外ではなく父の仕事も経済的に困窮し、弟まで美大に入ったため大学卒業後は就職するしか道はなかった。就職先は選ぶ余地もなく、日本のポップカルチャーを代表するキャラクターで有名なサンエックスという会社に入社した。私はそこでたくさんのぬいぐるみたちに囲まれながら、毎日死んだ顔をして癒し系やなごみ系のKawaii(かわいい)と格闘し疲弊し、心を病んだ。

 その後はずっと不安定だった。退職してフリーターになった。結婚して離婚をした。東日本大震災の惨状を目にした。いじめや暴力、性差別や引きこもりも体験した。沖縄・九州地方を数年間放浪した。再び落ち着いて絵を描くまでに、引っ越しや両親の離婚と復縁、それにまつわる生活再建など様々な事があり、膨大な時間とエネルギーを失った。しかし、それでも「私には絵しかない」という気持ちだけは失わなかった。

 

 アジアにはZen(禅)という思想があり、その考え方はおおむね「マイナスのものをプラスに転じて考える」というものだ。私は中学・高校時代をプロテスタントの女子校で過ごし、ヨーロッパのキリスト教の歴史や聖書の勉強を6年間した。聖書の成績はとても良かったが、私にとって一神教の思想は共存は出来ても生き方にはならなかった。それよりもZen(禅)の思想の方が、日本人としての私のアイデンティティーに深く関わっているように感じている。

 

 人生が100年時代になったという。もしそうなら、半分くらい生きたことになる。生きていれば苦楽がある。私にとって苦しい時は花鳥風月が、楽しい時は他者とのかかわりが、私の支えになっていた。苦しさを思う時、何故か木々や草花などの風景と、空から降り注ぐ光の束が脳裏に浮かんでくるのは、きっとそれなりに生きてきたからなのだろうと思う。

Profile Hiina Tochihara (b.1977, Tokyo)

I have moved 21 times so far and five times before I graduated from primary school. As a shy person, both 'goodbyes' and 'encounters' were significant events that made me anxious and nervous. In the fifth grade, I attended a Western-style painting class where I learnt European impressionist-style painting and miniature sketching. From that time on, painting became my abode wherever I went.
 
Perhaps because I used Western-style painting as my model, I only recently became aware of the greatness of Japanese art, despite the fact that I am Japanese. In my first year of high school, I saw paintings in a museum for the first time. I remember it vividly since it was before the internet. Paintings by Klee, Van Gogh and Munch stimulated my sensitive mind.
 
At the time, I was a girl who listened to Paul Simon secretly instead of the Beatles. At a time when popluar Japanese stars like the Johnny’s, Southern All Stars, Yutaka Ozaki, and Spitz were renowned, I was a junior high and high school student who adored Paul Simon, Wataru Takada, Haruomi Hosono, and Happy End, as if I belonged to the wrong generation or two.
 
My father was an architect and used to take me to Kyoto when I was small. However, at that time, the shrines, temples, Buddhist statues, and paintings I saw were of the back seat. As a young child, I was thrilled by the scenery of Japanese gardens and the handicrafts sold at local souvenir shops. Until I was 12, I was only interested in pottery, glassware, and lacquerware. I was drawn to weathered objects and admired the aged artisans with their wrinkled hands and hard workers.
 
In my final year of junior high school, I decided to become a painter. I spent five years at a specialised preparatory school for art university, and after taking the admission exam twice, I enrolled in Tama Art University's oil painting department. The Japanese economy was at a turning point, with major financial institutions collapsing one after another, leading to a recession. My father's business was also in financial difficulties, and my younger brother had also entered art university, there seemed to be no other option for me after graduation but to seek employment.
With no choice in selecting my work, I joined a company San-X, famous for its characters representing Japanese pop culture. There, surrounded by numerous stuffed toys, I struggled every day with the concept of "Kawaii" (cuteness) - a healing and soothing aesthetic – with my dead face, feeling drained and emotionally distressed. Subsequently, my life remained unstable.I left the job and start working as a part-time worker. I got married and divorced. I witnessed the devastation of the Great East Japan Earthquake. I experienced bullying, gender discrimination, and social withdrawal. Wandered around Okinawa and Kyushu for several years. It took a while for me to settle down and resume painting. There were various events, such as moving, my parents' divorce and reconciliation, and the reconstruction of my life surrounding those events, which consumed a vast amount of time and energy. However, I never lost the feeling that "painting is essential to me."
 
In Asia, a philosophy called Zen, generally revolves around the idea of "turning negatives into positives" in one's thinking.I spent my junior high and high school years at a Protestant girls' school, where I studied European Christian history and the Bible for six years. While I excelled in my studies of the Bible, the monotheistic ideology never became a way of life for me. Instead, I feel that the philosophy of Zen is deeply intertwined with my identity as a Japanese person.
 
They say we've entered the era of living for 100 years. If that's true, I've lived about half of my life. Life is filled with joys and sorrows. When I'm in pain, the beauty of nature and the changing seasons sustain me; when I'm happy, the connections with others bring me strength. When I think of hardship, images of landscapes with trees and flowers, and beams of light shining down from the sky, come to mind. Perhaps it's because I've lived my life in a way that allows these moments to resonate within me.

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